Iris, Sofia & sushi - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Alice Linthuis - WaarBenJij.nu Iris, Sofia & sushi - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Alice Linthuis - WaarBenJij.nu

Iris, Sofia & sushi

Door: Alice

Blijf op de hoogte en volg Alice

15 November 2013 | Bulgarije, Sofia

Dag twee in Sofia. Een nachtje in een super-de-luxe kamer a la Bulgaria en Anton & Lies zijn volledig uitgerust. Zo ook Melissa en Vera, die al lang blij waren hun chaperonnes kwijt te zijn. Lekker uitgeslapen kiezen we dit keer een gezellig broodjeshuis vlak bij de metro. Verse appelsap (erg grappig Anton!), latte macchiato en heerlijke croissantjes en luxe-belegde broodjes. Wie wil er nu niet in Sofia zijn!? Vandaag pakken we weer de metro en bus. Dat taxigebeuren hier valt toch niet te vertrouwen. We zijn precies op tijd voor de eerste nederlanders: Ilse en Daan. Ilse springt beide oefeningen prima, maar springt aan het eind van haar keuze op de mat. Ook Daan maakt bij een van de oefeningen een fout die een goede plaatsering in de weg staat. In groep drie springen Jessie en Niamh. Jessie springt twee fraaie oefeningen en Niamh doet er nog een schepje bovenop. Zij blijft lange tijd op plek 7 staan, maar er volgen nog wat groepen en uiteindelijk wordt het plek 12. In de vierde groep springen Berk, Bram en Juan hun wedstrijd. Met name Berk doet het prima in deze zware categorie. In de vijfde groep is eindelijk ons Iertje aan de beurt. We hebben inmiddels vriendschap gesloten met onze duitse buren en ook die hebben we lid kunnen maken van team Iremijn. Iris komt opmarcheren en de ogen van mams en juf worden wat vochtig. Ze springt twee keurige oefeningen en komt dolblij van de trampoline af. Dan vloeien de tranen pas echt bij ondergetekende. Bedenkende dat 2013 het op-en-top-geen-Irisjaar was, dan waardeer je deze prestatie des te meer!
Er zit niemand van de nederlanders in de finale, dus team Iremijn gaat into town om de sights van Sofia te bewonderen. De bussen in Sofia zijn verbazingwekkend goedkoop, we blijven maar dezelfde kaartjes inzetten voor onze korte tripjes. Enkele haltes later komen we aan in het historische centrum. We besluiten te lopen naar de kathedraal en komen daar ineens de nederlandse ploeg tegen (nee, we zijn jullie niet gevolgd). Stiekem toch foto's binnenin de kathedraal gemaakt, maar ja... God straft onmiddelijk, dus drie keer raden hoe die zijn geworden. We lopen verder richting het centrum, OK Melissa struikelt meer dan dat ze loopt (heeft juf geen last (meer) van) en komen nog een historisch kerkje/moskee tegen waar volgens Vera een enge stem uit komt. We besluiten even te gaan kijken en treffen binnen geen enge man aan, maar een ouderwetse bandrecorder. Tijd voor wat serious-shopping-time en we lopen richting de belangrijkste winkelstraat. Daar komen we al gauw van een koude kermis thuis. De chiquere winkels zijn net zo duur als in Nederland, de H&M en andere westerse ketens hebben dezelfde mode en prijzen als in Nederland en veel andere winkels zijn blijven hangen in de vorige eeuw. De shop-score blijft daarom ver beneden het gehoopte peil. Het wordt later en dus kouder. We besluiten een warm plekje op te zoeken en lopen snel verder. The Happy Grill is de gelukkige winnaar, een leuk restaurant, met iets te harde muziek, maar ruime keus aan heerlijke gerechten. Zo lekker dat Vera sushi als voorgerecht en nagerecht neemt en... nee, dat vertel ik later wel :-) Achter ons zitten de ouders van Berk en Emre en de moeder van Jessie te eten, waar we af en toe even gezellig mee bijkletsen. Al met al wordt het een gezellig feestje, met dank aan Antoinette en ter ere van het succces van Iris. We lopen de laatste meters naar onze hostel, waar onze gezellige housekeeper Gergana lachend de deur voor ons opendoet. Ze is zeer geinteresseerd of we een succesvolle dag hebben gehad. Voordat ze echter de praatstoel te voorschijn haalt, roepen Anton & Lies snel 'Good night' en we spurten naar onze kamer.
Morgen alweer de derde wedstrijddag in Sofia. De nederlanders komen al vroeg aan bod, dus we zullen een uur eerder opstaan. Dat trekt Vera niet echt, maar Anton heeft een chantagemiddel ontdekt. In het restaurant heeft ze extra sushi voor Vera gekocht. Wil Vera die voor ontbijt, dan zal ze vroeg moeten opstaan. Conclusie: Vera is om.
Welterusten voor nu alle trouwe lezers. See you tomorrow.
X Alice

• 15 November 2013 - 23:05

LL:

Weltrusten en succes morgen....

• 15 November 2013 - 23:35

Maas:

Welterusten

• 16 November 2013 - 06:32

Jaco & Gertrude:

Supergoed gedaan Iris!

• 16 November 2013 - 08:44

Melissa En Lieke:

Iris super gedaan. We konden alles heel goed volgen vanuit (helaas) Nederland. Voor vandaag heel veel succes. Wij zitten er ook al klaar voor want in de eerste groep om 9.00 uur(ned.tijd) zitten kanshebbers voor een finaleplek Sven en Jackie. Spannend. Kus voor Melissa van Lieke en Mams

• 16 November 2013 - 11:03

Oma (van Anne) Van Der Veen:

Wat leuk om jullie nog te kunnen volgen! Ik zie allemaal namen langskomen, die ik helemaal niet ken. Desondanks leven we erg mee met de pupillen van Alice en wensen we jullie hele groep veel succes. We hopen mèt jullie op een succesvolle, maar ook gezellige dag.
    Hartelijke groeten van Nelleke van der Veen.

• 16 November 2013 - 18:17

Majella En Anne :

Wouw Iris, super gedaan! We beleven hier de spanning met iedereen mee. ALice bedankt maar weer voor je leuke verhaal. Hopen dat het morgen voor de Nederlanders goed gaat en dat iedereen alles uit springt! Groetjes van ons hier. Majella en Anne

• 16 November 2013 - 21:31

Irene:

Alice wat schrijf je toch altijd leuk. Nog 1 dag te gaan en de kids doen het goed hoor! Nog veel plezier